Co musisz wiedzieć o swoim kliencie?

Określenie profilu „idealnego klienta” (persony) jest bardzo ważne. Nawet mega ważne, a nawet kluczowe. Gdy zdefiniujesz kto jest Twoim potencjalnym klientem, to dużo łatwiej będzie Ci działać. Określenie takiej persony pozwoli tworzyć lepiej dopasowane treści i – przede wszystkim – dopracować Twój produkt. Gdy pracuję z moimi klientami nad strategią reklam, to zawsze do tych podstaw wracamy.

Czasem spotykam się ze stwierdzeniem w stylu „nie mogę sprecyzować klienta, bo mam szeroką grupę odbiorców i nie chcę się na nikogo zamykać”. Tymczasem z reklamą jest tak, że jeśli nadajemy dla wszystkich, to… nie trafiamy do nikogo! Kierując się profilem idealnego klienta nie zamykamy się na odbiorców, ale kierujemy się do tych najbardziej rokujących.

Jak zabrać się za profil klienta?

Przede wszystkim nie zadawaj sobie pytania „komu sprzedać”, tylko „komu pomóc”. Nie brzmi to biznesowo? Ale jest jak najbardziej biznesowe. Twój produkt ma ułatwić życie, spełnić marzenia lub rozwiązać problem – czyli ma być pomocny. Musisz wiedzieć jaki to jest dokładnie problem, jakie to marzenia i… kto je ma. Dlatego planowanie rozpocznij od swojego klienta, a nie od swojego produktu.

Kim jest Twój „idealny klient”?

  • Jest kobietą czy mężczyzną? W jednych biznesach to nie robi różnicy, a w innych – zasadniczą. Jak jest u Ciebie?
  • Ile ma lat? Etap życia ma wpływ na całą gamę zachowań.
  • Singiel, rodzina? Czy ma dzieci? Do tego można dobrać argumenty sprzedażowe.
  • Gdzie mieszka? Wieś czy miasto, a może przedmieścia?
  • Ile zarabia? Np. jeśli zwracasz się do zamożnych klientów, to promocje cenowe nie są tak istotne.

Co wiesz o zachowaniach „idealnego klienta”?

  • Czym się interesuje? Pasje, z którymi możesz powiązać swój przekaz.
  • Jak wypoczywa? Jakie ma hobby, gdzie spędza czas, w jakich chwilach zerka do social mediów.
  • Co jest dla niego ważne? Wartości, do których możesz się odwołać.

Co Twój „idealny klient” robi w sieci?

  • Z jakich kanałów komunikacji korzysta? Naturalnie, tymi będziesz do niego docierać.
  • Do jakich grup należy? W tych grupach możesz podpatrywać, dopytywać, a może nawet zrobić ankietę czy przedstawić swój produkt.

Jak „idealny klient” podchodzi do zakupów?

  • Co ma dla niego znaczenie przy zakupie? Wiadomo, że cena ma znaczenie. Pytanie tylko jak duże znaczenie względem jakości, dopasowania czy oryginalności.
  • Czy chętnie korzysta z nowinek? A może raczej trzyma się „sprawdzonych rozwiązań” i trzeba go przekonywać?
  • Jaki sposób szuka informacji zanim coś kupi? Czy rekomendacje mają znaczenie?
  • Czy już kupuje jakieś pokrewne produkty? Jakie? Łatwiej jest dosprzedać, niż sprzedać od zera. Jeśli np. klient interesuje się np. książkami w temacie, w którym Ty sprzedajesz warsztaty, to można tę wiedzę wykorzystać do konkretnych ustawień reklamy.

Jak „idealny klient” odnosi się do swojego problemu / marzenia?

  • Czy w ogóle szuka rozwiązania / spełnienia? Możliwe, że w ogóle nie szuka, bo nie przyszło mu do głowy, że może istnieć rozwiązanie.
  • Ile wysiłku jest skłonny w to rozwiązanie włożyć? Twój produkt może być rozwiązaniem instant. Jednak często zaspokojenie potrzeby wymaga również wysiłku od klienta. Jeśli uzna, że zbyt dużo – nie podejmie współpracy.

…w jaki sposób dobrze odpowiedzieć na te pytania?

Tworzenie profilu klienta przed odpaleniem biznesu to praca koncepcyjna – musisz to sobie ułożyć w głowie. Warto się skonsultować, ale koncept musi być Twój. Co będzie pomocne?

  • Jeśli biznes jeszcze nie ruszył, to pomoże Ci ankieta lub wywiady z potencjalnymi klientami. Ale musisz wiedzieć z kim je robić 😉 Nie da się ruszyć z niczym – trzeba jakieś pierwsze kierunki wybrać.
  • Jeśli masz już sprzedane produkty, to polecam wesprzeć się ankietą lub wywiadami z dotychczasowymi klientami. Dzięki badaniu lepiej ich poznasz i dowiesz się czemu kupili Twój produkt/usługę. Uważaj, żeby badaniem nie wymuszać i nie sugerować odpowiedzi. Pilnuj obiektywnego podejścia, a jeśli masz wątpliwości jak to zrobić – poszukaj do tego wsparcia z zewnątrz.
  • Do określenia persony warto wykorzystać też różne dostępne statystyki np. twoich profili z Facebooka i Instagrama, z Google Analytics podpiętego pod Twoją stronę, czy z newslettera. Z takich danych możesz dowiedzieć się np. o wieku Twoich odbiorców.

Pamiętaj, że im lepszy profil klienta zbudujesz, tym lepiej dopasujesz swoją ofertę i tym celniej będziesz trafiać w gusta.

Wyobraź sobie odbiorcę

Na koniec argument za zbudowaniem profilu klienta, który szczególnie cenię. Wyobrażenie sobie konkretnej osoby pomaga prowadzić social media. Możesz zwracać się do odbiorcy w sposób bardziej osobisty (to szczególnie ważne gdy jesteś Twarzą swojej marki w sieci). Mówisz i piszesz do stworzonego klienta np. Kasi czy Bartka (tak! możesz nadać mu imię), a nie do nieznanego tłumu. Sprawdź – to robi różnicę! 🙂

Mogę wesprzeć Cię w określeniu profilu Twojego klienta. Proponuję usługę, którą nazwałam budowa podstaw oferty. Wśród tych podstaw pomagam wybrać i doprecyzować grupy docelowe dla Twojego biznesu.

Mam na imię Paulina i kocham social media oraz marketing. Serio! Uwielbiam testować różne rozwiązania i sprzedawać. Uwielbiam też pomagać ludziom i chętnie pomogę Tobie i Twojemu biznesowi!

Skąd brać fotki do social mediów? 🌟 .Ostatnio brałam udział dyskusji na Clubhouse w pokoju @contentcreatorpl , gdzie zrobiłyśmy sobie wzajemny, szybki audyt kont na Instagramie..Było mi mega miło bo dziewczyny powiedziały, że moje konto jest pozytywne, energetyczne i jest na nim mnóstwo fajnych zdjęć 🙈.To skąd brać te zdjęcia? Mam dla Was 4 propozycje:.➡️ 📸 1) sesja wizerunkowa z fotografem - takie zdjęcia przydadzą się na www czy jako główne zdjęcia do sm. Wstawiam je też co jakiś czas tu na Insta. Z tą sesją działałam z  @agabak_fotorelacje i było też profesjonalne przygotowanie włącznie z makijażem i włosami od @studiojaniszewska.➡️ 🎊 2) sesja lifestylowa - zdjęcia w moim mieszkaniu, w codziennym klimacie, ale robione przez profesjonalnego fotografa (Warszawa i Łódź-  polecam @zgierka.pl ) - Martyna pomogła mi uchwycić momenty, które ciężko jest objąć komórką lub których nie chciał mi zrobić mój #instahusband ;) fotki idealne do social mediów.➡️ 👫🏻 3) fotki zrobione przez wspomnianego męża - nie jest łatwo, czasem grozi rozwodem ;) jednak @yan.ex dzielnie realizuje moje pomysły i sam ma mnóstwo pomysłów - te fotki są właśnie często #naluzie - tak jak dzisiejszy tytuł #wyzwaniekfs od @kobiecafotoszkola - te fotki nadają klimatu i takiej mojej energii do feedu.➡️ 💡 4) fotki, które robie ja sama - selfie, ale też różne kadry :) uwielbiam robić zdjęcia i z chęcią je potem wykorzystuję tu na insta. Przecież nie wszystko musi być okraszone moją twarzą ;) a ile to dodatkowego contentu.Opcji jest dużo :) najlepiej się nimi bawić, mieszać. Jeśli uprzemy się na mega profesjonalne zdjęcia to🔹️ a) będzie nas to sporo kosztować🔹️ b) wciąż będzie nam brakowało zdjęć pod różne tematy🔹️ c) szybko może nasz feed stać się nudny i sztampowy.💬 A Ty skąd bierzesz zdjęcia na swój Instagram? Czy wrzucasz takie na luzie czy jeszcze się wahasz nad takim kierunkiem?.Jestem mega ciekawa Twojej opinii ⬇️.#wyzwaniekfs4 #dziewczynykfs #kobiecybiznes #kobietykfs #kobiecafotoszkoła #luźnaguma #mojbiznes #instawyzwanie #instawtorek_kfs #pracazdalna #pracazdomu #mojbiznes #sesjabiznesowa #sesjazdjeciowa #uśmiech #houseforrest #wplenerze #morsowałam
239 21
Czy trzeba pokazywać w Internecie swoją prywatność? 🌟.Pytanie zadała mi E., która chciała zacząć działać w sieci, ale bardzo bała się pokazywania swojej prywatności. Długo zastanawiałam się, jak odpowiedzieć..Bo oczywiście, że nie trzeba! Warto jednak doprecyzować co rozumiemy przez prywatność. Dla jednej osoby będzie to rodzina, dla innej czas wolny, a dla jeszcze innej - własny wizerunek..Na początku zastanów się, gdzie leżą granice Twojej prywatności. Jeśli chcesz działać regularnie i efektywnie to warto odczuwać z tego jakąś satysfakcję, a nie codziennie zadręczać się, że pokazujesz więcej niż chcesz..Co jeśli zdecydowałaś, że chcesz pokazywać się tylko zawodowo - to ok! Tu też jest duża przestrzeń np. na pokazanie kulis biznesu, historie związane z zawodową codziennością, nowymi projektami..Łatwiej nam natomiast utożsamiać się z osobami, które wpuszczają nas trochę bardziej do swojego świata. Chętniej śledzimy takie osoby w social mediach - bo pamiętaj, że wiele osób używa ich w chwilach relaksu, a nie tylko do biznesu czy nauki. Dlatego tematy lifestylowe, tak dobrze się klikają..Co więc odpowiedziałam mojej znajomej E.? Pokazałam jej osoby w sieci, które działają w różny sposób, pokazują różny zakres swojej prywatności:🔹️ @paniswojegoczasu - u Oli zobaczymy dużo kulis biznesu, trochę  jej czasu prywatnego i męża. Nie widać tu dzieci, przyjaciół czy rodziców.🔹️ @lifemanagerka - u Agnieszki dowiemy się sporo o jej codziennym życiu, zdrowiu, spędzaniu czasu. Na ogół na stories pokazuje się jednak sama i nie ma tu jej najbliższych.🔹️ @mamaginekolog - u Nicole mamy rodzinę , pracę, znajomych.🔹️ @traveliciouspl - tu nie ma nawet twarzy autorki. I z sukcesami sprzedaje swoje presety..Oczywiście u każdej z Dziewczyn widzimy tylko jakiś wycinek ich życia..Też możesz zdecydować, jaki wycinek pokażesz. Pamiętaj, że tej decyzji nie wykłuwasz w betonie. Możesz za jakiś czas ją zmienić..Dziś dla wielu trudny dzień w wyzwaniu @kobiecafotoszkola - #selfie! Pamiętaj, że to Ty decydujesz ile pokazać..Daj koniecznie znać, gdzie leżą Twoje granice prywatności ⬇️.Moj odp. w komentarzu
275 20
Masz mało sprzedaży, chcesz zarabiać więcej. Zastanawiasz się co zrobić i pierwsza Twoja myśl to - reklamy!? 🌟.⏰ Na takim etapie zgłasza się do mnie wiele osób. Rozpoczęły działania w sieci niedawno lub jakiś czas temu, ale nie osiągają satysfakcjonujących wyników..💬 Często więc dostaję zapytanie, w którego treści pojawia się informacja, że osoba ma mały budżet na reklamy, ale jeśli zarobi to dołoży wiecej.. 💡 Tu zawsze zapala mi się lampka i pytam - jak wyglądała dotychczasowa sprzedaż, ile osób jest na liście mailingowej, jakie regularne działania są prowadzone czy jest jakiś plan lub strategia działań. ➡️ W większości przypadków okazuje się że planu nie ma, sprzedaż do własnej bazy była niewielka, a działania prowadzone są nieregularnie, często w formie skoków z jednej platformy do drugiej..🔹️ W takim wypadku w pierwszej kolejności proponuję współpracę nad strategią, gdyż to ona tak  może przynieść najlepsze efekty. Elementem strategii są też kampanie płatne. 🔹️ Na tę opcję decydują się na ogół osoby, które myślą o swoim biznesie długofalowo i są gotowe poczekać na efekty. 🔹️ Z osobami, które 100% sukcesu upatrują w reklamach nie podejmuję współpracy - zapewne by się rozczarowały bo reklamy to nie jest cudowny lek dla biznesu. Często te osoby mają już za sobą szereg współprac z których są niezadowolone. Nie chcę dołączyć do tej listy ;).💰 Płatne reklamy są świetnym mnożnikiem naszych działań, ale jak to w matematyce - jeśli mnożysz zero nawet przez kilka tysięcy to otrzymasz zero (takiego porównania użył @fbgeorgiew i uważam, że jest ono w punkt)..🤔 Czy więc nigdy nie podejmuję się kampanii płatnych jeśli ktoś nie robi ze mną strategii? Oczywiście, że działam z takimi osobami :) tylko muszą już mieć one jakiś zarys strategii, regularnych działań i komunikacji..💫 Bo moje reklamy są bardzo skuteczne, ale jednak nie magiczne 🙃 mogę pomóc Ci pomnożyć dotychczasowe wyniki lub musimy usiąść i od początku przeanalizować Twoje działania budując strategię..W ten sposób postanowiłam się przedstawić z okazji wyzwania u @kobiecafotoszkola .Mam nadzieję, że Cię nie wystraszyłam ;) jeśli masz jakieś pytania o reklamy - pisz śmiało ⬇️
233 6
Workation - pomysł idealny czy jednak nie do końca? 🌟.Siedząc w korpo marzyło mi się pracowanie z jakiegoś lasu czy innej plaży - z pięknym widokiem, słońcem, wiatrem we włosach 🏝.Pracując teraz na swoim - mam taką możliwość. Wyjechać i pracować z jakiegokolwiek miejsca. Czy mi się to podoba? Nie bardzo!.Jako, że FB nie robi sobie urlopów - to i ja do reklam muszę regularnie zaglądać. I ostatnio, aktualizując reklamy w pięknym @houseforrest stwierdziłam, że workation jest przereklamowane 🤪.🏖 Dla mnie wakacje to czas relaksu i odpoczynku. A jednak mając z tyłu głowy pracę nie jest to tak łatwo osiągnąć. 🤯 Podczas wyjazdów ograniczam więc pracę do minimum. Może, gdybym wyjechała gdzieś na kilka tygodni, to miałabym inne zdanie i doświadczenia. Teraz zdecydowanie nie jestem fanką łączenia pracy i krótkich urlopów..🤔 Jestem mega ciekawa jakie są Wasze doświadczenia? A może macie swoje patenty, jak sprawić żeby się porządnie zrelaksować podczas workation, a jednocześnie pracować?.Ps. Tworzenie kontentu podczas wakacji, jak relacje, posty czy zdjęcia to też wg. mnie praca 😀#zainspirowana #zainspirowanapl #workation #pracazdalna #pracanaswoim #wlesie #biznesonline #kfs #kobietykfs #dziewczynykfs #kobiecafotoszkoła #instawtorek #porannakawa #takietam #kawazmlekiem #kubekkawy #kubek #polskagirlboss #liwiec #odpoczynek #kubekemaliowany #jestemwlesie #robota #narobocie #kawiarka #jestemzlasu #wlesiezrobotą #przedwiośnie #wiosna2021 #wiosennie
168 25
To nie był zły rok 💜✅ zawodowo 5✅ zdrowotnie mocne 4✅ prywatnie 5+Tylko trochę zdjęć z podróży brakuje... ale nadrobimy 😉A czym różni się Twoje tegoroczne #bestnine w porównaniu do poprzednich lat?Szczęśliwego Nowego Roku 🤩😘🥰#zainspirowana #zainspirowanapl #bestnine2020 #topnine #topnine2020 #mojafirma #biznesonline #domowebiuro #pracanaswoim #pracanaswoim #pracaonline #sketchnoting #notatkawizualna #uśmiech #brunetka #piesekwarszawski #piesek #kwiatywdomu #girlbosspl #okularnica #szczesliwegonowegoroku #dziewczynykfs #kobietykfs #kobietaniezalezna #kobiecybiznes #kobietawbiznesie #naswoim #własnybiznes #pierwszakawa #inspirującykwadrans
117 0
Dzień Kundelka 🐕Nie kupuj - adoptuj ❤.Kiedy około 10 lat temu poznałam skalę bezdomności zwierząt w Polsce postanowiłam, że psiaki, które będą ze mną mieszkały to będą kundelki. .Uważam też, że przyjaciół się nie kupuje..Czy w związku z tym zabraniam innym kupować psy? NIE. Czy wyzywam lub gardzę ludźmi, którzy psy kupują? NIE. Czy szanuję ich zdanie, rozmawiam o kupowaniu/adopcji i poznaję ich argumenty. TAK. Czy zawsze staram się podkreślać, że moje psiaki - Daisy, a teraz Suzi, są adoptowane? TAK. Czy moim przykładem udało mi się kogoś namówić do adopcji, a nie zakupu? TAK! 🥰.I to na razie cały komentarz do obecnej sytuacji. Wybór - nie zakaz⚡.fot. @zgierka.pl .#zainspirowana #zainspirowanapl #dzienkundelka #dzieńkundelka #psyjaciel #niekupujadoptuj #adoptujniekupuj #adopciak #kundelek #kundelkowelove #piesek #piesekwarszawski #kundeleknajwspanialszy #kundelki #mojpies #psyjaciółki #przyjaciółki #najlepszeprzyjaciółki #niedziela #wybórniezakaz #siła #silajestkobieta
223 25
🤔 "Lepiej późno niż wcale" - czy to powiedzenie sprawdza się w marketingu?.Za chwilę wiele osób będzie się mogło o tym przekonać - często boleśnie 😬.O czym mowa? A o Świętach ☃️🌲 Co? Święta? Przecież to za dwa miesiące! .Tak - TYLKO za dwa miesiące!.Już teraz powinnaś mieć przygotowane wszystkie materiały, planowane pakiety i promocje świąteczne. Ruszamy z tym przecież zaraz na początku listopada! W wielu miejscach czytałam, że ze względu na obecną sytuację i obawę, że prezenty nie przyjdą na czas ludzie zaczną zakupy wcześniej 🎁 konkurencja o klienta w internecie będzie ostra!.Co więc zrobić? Jak się przygotować ze sprzedażą na Święta w trybie last minute? 🧐 O tym będę mówiła w przyszłym tygodniu w ➡️ środę o 10:00 na #inspirującykwadrans w grupie Zainspirowana Twoją marką online (link w BIO) ⬅️ Dołącz do grupy już dziś, aby nie przegapić..Jestem ciekawa czy masz już plan na święta dla swojego biznesu?. Ps. A ja dziś testuję, jak działa spóźnienie na #instawtorek_kfs ;) taką ładną fotkę przygotowałam - szkoda, żeby przepadła..#zainspirowana #zainspirowanapl #instawtorek #dziewczynykfs #kobiecafotoszkola #kobietykfs #kobiecafotoszkoła #jesieniara #jesień #jesiennasesja #naświęta #socialmediatips #socialmediapl #bozenarodzenie2020 #kobietywbiznesie #kobiecybiznes #kobietaniezależna #kobietaniezalezna #mojafirma #liście #czasnainsta #mojbiznes #środa #kreatywnaśroda #dzieńdobry #markaosobista #własnybiznes #pracanaswoim
288 9
🌟 Jak zrobić, żeby się nie narobić - czyli recykling treści 🌟 .Piątek 16:30. Dopinamy ostatnie projekty, ostatnie tabelki i do domu. Tak było w korpo (no prawie zawsze 😅). A jak jest na swoim?. Jest tyle roboty, że nie idzie tego przerobić! Plus dochodzą tematy takie jak księgowość, aspekty prawne, informatyczne, graficzne... jedna osoba 1000 stanowisk. ➡️ I jeszcze Ci mówią, że masz tworzyć wartościowy content!!! Kiedy ja się pytam 🤯.Tu z pomocą przychodzi recykling treści ♻️ czyli co? Nie musisz non stop wymyślać nowego materiału. Możesz wykorzystać ten sam w różnych formach i kanałach. Jak? 🤔 pokaże na przykładzie 🥰.1️⃣ W zeszłym tygodniu nagrałam live "5 nieoczywistych błędów w kampaniach reklamowych". Znajdziesz go na mojej grupie na Facebooku "Zainspirowana Twoją marką online" (link w BIO).2️⃣ Kawałek live'a wrzuciłam na IGTV z zaproszeniem do obejrzenia całości na grupie.3️⃣ Dziś zrobiłam merytoryczny quiz na stories z tego samego materiału (bardzo zapraszam do wzięcia udziału 🤩 jestem mega ciekawa jak Wam się spodoba).4️⃣ Teraz piszę o tym post na insta..Co mogłabym zrobić jeszcze?5️⃣ Wrzucić live na fanpage (zapomniałam 😅).6️⃣ Wrzucić na kanał na YouTubie (nie mam jeszcze).7️⃣ Zrobić o tym artykuł na www i uzupełnić go o video (ach, gdzie ta strona...).8️⃣ Zrobić o tym podcast (może kiedyś).. I to ten recykling ♻️ nieźle, co? To wszystko z jednego materiału merytorycznego..➡️🤔 Jak podoba Ci się idea recyklingu treści? Stosujesz go w swoich działaniach?.#zainspirowana #zainspirowanapl #kobietykfs#dziewczynykfs #piątekztelefonem #wyzwaniewildrocks #jesiennasesja #jesieniara #dyniowelove #dynia #kobiecybiznes #socialmediapl #kobietaniezależna #paniswojegoczasu #balkoning #piątek #czasnainsta #sesjabiznesowa #mojafirma #domowebiuro #kawanatarasie #kawazmlekiem #warszawianka #koszulawkrate #nattylooker #biznesonline #kobietawbiznesie #biurowdomu #uśmiech #pracazdomufot. @zgierka.pl
180 12
Zainspirowanapl i firma Marketingowe Inspiracje to nie tylko ja 🙃 .👩🏻🧔🏻We wszystkich działaniach bardzo wspiera mnie mąż i zajmuje się ważnymi kwestiami takimi, jak umowy, faktury, finanse. Jest też ogromnym wsparciem merytorycznym przy wielu projektach 💪 Bez niego prowadzenie własnej firmy byłoby duuuużo trudniejsze..A dziś nasza druga rocznica ślubu 💍 jesteśmy razem już jednak długo dłużej. Dzisiejsza data to również 14 rocznica naszego związku 💞 wszytsko zaczęło się w piątek 13tego i zdecydowanie nie było pechowo 🥰.#zainspirowana #zainspirowanapl #kfs #instawtorek_kfs #instawtorek #dziewczynykfs #kobietykfs #ślub #naszślub #sesjaślubna #sesjaplenerowa #jesieniara #brunetka #naszdzień #razemnajlepiej #tendzień #pannamloda #suknia #girlbosspl #mojafirma #kobiecybiznes #bibliotekauniwersytetuwarszawskiego #ogrodybuw #jesiennasesja #mążiżona #żonaimąż #slubbezbez #kobietaniezależna #czasnainsta #sesjawplenerze
218 10

ZOBACZ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco. Zapisz się na inspirujący Newsletter.
Tu dowiesz się jak skutecznie działać online.

Ta strona używa plików cookies, by dostarczać optymalne treści (Polityka prywatności).