Co musisz wiedzieć o swoim kliencie?

Określenie profilu „idealnego klienta” (persony) jest bardzo ważne. Nawet mega ważne, a nawet kluczowe. Gdy zdefiniujesz kto jest Twoim potencjalnym klientem, to dużo łatwiej będzie Ci działać. Określenie takiej persony pozwoli tworzyć lepiej dopasowane treści i – przede wszystkim – dopracować Twój produkt. Gdy pracuję z moimi klientami nad strategią reklam, to zawsze do tych podstaw wracamy.

Czasem spotykam się ze stwierdzeniem w stylu „nie mogę sprecyzować klienta, bo mam szeroką grupę odbiorców i nie chcę się na nikogo zamykać”. Tymczasem z reklamą jest tak, że jeśli nadajemy dla wszystkich, to… nie trafiamy do nikogo! Kierując się profilem idealnego klienta nie zamykamy się na odbiorców, ale kierujemy się do tych najbardziej rokujących.

Jak zabrać się za profil klienta?

Przede wszystkim nie zadawaj sobie pytania „komu sprzedać”, tylko „komu pomóc”. Nie brzmi to biznesowo? Ale jest jak najbardziej biznesowe. Twój produkt ma ułatwić życie, spełnić marzenia lub rozwiązać problem – czyli ma być pomocny. Musisz wiedzieć jaki to jest dokładnie problem, jakie to marzenia i… kto je ma. Dlatego planowanie rozpocznij od swojego klienta, a nie od swojego produktu.

Kim jest Twój „idealny klient”?

  • Jest kobietą czy mężczyzną? W jednych biznesach to nie robi różnicy, a w innych – zasadniczą. Jak jest u Ciebie?
  • Ile ma lat? Etap życia ma wpływ na całą gamę zachowań.
  • Singiel, rodzina? Czy ma dzieci? Do tego można dobrać argumenty sprzedażowe.
  • Gdzie mieszka? Wieś czy miasto, a może przedmieścia?
  • Ile zarabia? Np. jeśli zwracasz się do zamożnych klientów, to promocje cenowe nie są tak istotne.

Co wiesz o zachowaniach „idealnego klienta”?

  • Czym się interesuje? Pasje, z którymi możesz powiązać swój przekaz.
  • Jak wypoczywa? Jakie ma hobby, gdzie spędza czas, w jakich chwilach zerka do social mediów.
  • Co jest dla niego ważne? Wartości, do których możesz się odwołać.

Co Twój „idealny klient” robi w sieci?

  • Z jakich kanałów komunikacji korzysta? Naturalnie, tymi będziesz do niego docierać.
  • Do jakich grup należy? W tych grupach możesz podpatrywać, dopytywać, a może nawet zrobić ankietę czy przedstawić swój produkt.

Jak „idealny klient” podchodzi do zakupów?

  • Co ma dla niego znaczenie przy zakupie? Wiadomo, że cena ma znaczenie. Pytanie tylko jak duże znaczenie względem jakości, dopasowania czy oryginalności.
  • Czy chętnie korzysta z nowinek? A może raczej trzyma się „sprawdzonych rozwiązań” i trzeba go przekonywać?
  • Jaki sposób szuka informacji zanim coś kupi? Czy rekomendacje mają znaczenie?
  • Czy już kupuje jakieś pokrewne produkty? Jakie? Łatwiej jest dosprzedać, niż sprzedać od zera. Jeśli np. klient interesuje się np. książkami w temacie, w którym Ty sprzedajesz warsztaty, to można tę wiedzę wykorzystać do konkretnych ustawień reklamy.

Jak „idealny klient” odnosi się do swojego problemu / marzenia?

  • Czy w ogóle szuka rozwiązania / spełnienia? Możliwe, że w ogóle nie szuka, bo nie przyszło mu do głowy, że może istnieć rozwiązanie.
  • Ile wysiłku jest skłonny w to rozwiązanie włożyć? Twój produkt może być rozwiązaniem instant. Jednak często zaspokojenie potrzeby wymaga również wysiłku od klienta. Jeśli uzna, że zbyt dużo – nie podejmie współpracy.

…w jaki sposób dobrze odpowiedzieć na te pytania?

Tworzenie profilu klienta przed odpaleniem biznesu to praca koncepcyjna – musisz to sobie ułożyć w głowie. Warto się skonsultować, ale koncept musi być Twój. Co będzie pomocne?

  • Jeśli biznes jeszcze nie ruszył, to pomoże Ci ankieta lub wywiady z potencjalnymi klientami. Ale musisz wiedzieć z kim je robić 😉 Nie da się ruszyć z niczym – trzeba jakieś pierwsze kierunki wybrać.
  • Jeśli masz już sprzedane produkty, to polecam wesprzeć się ankietą lub wywiadami z dotychczasowymi klientami. Dzięki badaniu lepiej ich poznasz i dowiesz się czemu kupili Twój produkt/usługę. Uważaj, żeby badaniem nie wymuszać i nie sugerować odpowiedzi. Pilnuj obiektywnego podejścia, a jeśli masz wątpliwości jak to zrobić – poszukaj do tego wsparcia z zewnątrz.
  • Do określenia persony warto wykorzystać też różne dostępne statystyki np. twoich profili z Facebooka i Instagrama, z Google Analytics podpiętego pod Twoją stronę, czy z newslettera. Z takich danych możesz dowiedzieć się np. o wieku Twoich odbiorców.

Pamiętaj, że im lepszy profil klienta zbudujesz, tym lepiej dopasujesz swoją ofertę i tym celniej będziesz trafiać w gusta.

Wyobraź sobie odbiorcę

Na koniec argument za zbudowaniem profilu klienta, który szczególnie cenię. Wyobrażenie sobie konkretnej osoby pomaga prowadzić social media. Możesz zwracać się do odbiorcy w sposób bardziej osobisty (to szczególnie ważne gdy jesteś Twarzą swojej marki w sieci). Mówisz i piszesz do stworzonego klienta np. Kasi czy Bartka (tak! możesz nadać mu imię), a nie do nieznanego tłumu. Sprawdź – to robi różnicę! 🙂

Mogę wesprzeć Cię w określeniu profilu Twojego klienta. Proponuję usługę, którą nazwałam budowa podstaw oferty. Wśród tych podstaw pomagam wybrać i doprecyzować grupy docelowe dla Twojego biznesu.

Mam na imię Paulina i kocham social media oraz marketing. Serio! Uwielbiam testować różne rozwiązania i sprzedawać. Uwielbiam też pomagać ludziom i chętnie pomogę Tobie i Twojemu biznesowi!

Już myślę o kolejnej podróży... 🥰#olsztyn #wpodróży #jesień #złotajesień #polskajestpiekna
25 0
Kocham te rolki, które nie mają sensu 🤣 uwielbiam, że odzyskałam to konto na głupotki, a firmowe przenieśliśmy na @marketingowe_inspiracje Więc jeśli zaczęłaś/zacząłeś mnie obserwować dla wiedzy marketingowej to przepraszam i zapraszam na @marketingowe_inspiracje - kilka fajnych postów już tam jest i może niedługo pojawi się więcej.#chorwacja #croatia #ilovesummer#reelspolska #blueview #morze #bluesky
20 1
Czy jest jeszcze miejsce na Instagramie po prostu na ładny widok? Bez żadnej głębszej myśli, sprzedaży czy edukacji? Mam nadzieję, że tak 😅Tu nic się nie wydarzy. Po prostu chcę mieć na pamiątkę ten cudowny widok z wakacyjnego tarasu.Mam nadzieję, że Tobie też umili on dzień 🥰#chorwacja #croatia #croatiatravel #croatia🇭🇷 #widokzokna #podróżemałeiduże #windowview
24 4
Pierwsza próba rolki 😅 od czegoś trzeba zacząć 😅#reels  #wakacje #wakacje2022 #zabawa #mazury #mazurycudnatury #reelspolska
50 5
Czy słyszał_eś/aś o zasadzie Pareto?  I czy wiesz jak jej zastosowanie może świetnie wpłynąć na efekt Twoich działań biznesowych w social mediach?8️⃣0️⃣/2️⃣0️⃣Więc w uproszczeniu zasada Pareto mówi o tym, że 20% naszych działań przynosi 80% efektów, a pozostałe 80% naszych działań przynosi tylko 20% efektów 🙃 what?! Z ekonomistami dyskutować tu nie będziemy, ale koniecznie poczytajcie więcej na ten temat! To bardzo ciekawe.No więc, jak to ma się do Twoich działań w sieci. Zauważyliśmy, że większość osób poświęca mnóstwo czasu i pieniędzy na tworzenie:✅ nowych treści (postów, video) ✅ nowych produktówA potem nikt tego nie widzi... bo zaniedbany jest etap promocji 🥲Z ręką na sercu boli nas jak ktoś przygotował super webinar czy lead magnet, a potem na jego promocję przeznacza niewielkie środki.Albo tworzy mnóóóóóstwo postów, a nie docierają one do prawie nikogo.Nie wspominając już o produktach! Co chwila nowy w sklepie, a o kilkunastu poprzednich wie tylko kilka osób.Powiesz - ale ja nie mam pieniędzy, żeby wszystko promować! Są też inne formy promocji - gdzie zapłacisz głównie swoim czasem. Jakie? Daj znać w komentarzu, czy chcesz o tym posta ⬇️I tak, przeznaczając czas na promocję będziesz mia_ł/ła mniej czasu na tworzenie. Coś za coś 😯 ale dobrze zrobiony post, webinar, produkt możesz promować dłuuuugo i wielokrotnie - i przyniesie Ci on dużo więcej zysków, niż tworzenie co chwila nowych rzeczy 🤑Oczywiście - warto mieć fazę testów i zobaczyć, która nasza treść cieszy się popularnością. Jednak taki osąd można też wydać dopiero, gdy jakaś pula osób się z tym zapozna! ‼️ Nie licz na szczęście - sa_m/ma dotrzyj do swoich odbiorców!🚀 Spróbuj tak np. z kolejnym postem na insta. Zasoby, które masz na jego przygotowanie podziel następująco:20% na przygotowanie (tekst, grafika, fotka), 80% na promocję (dobór hashtagów, aktywność na innych kontach po wrzuceniu posta, ciekawa informacja o poście na stories, informacja o poście w innych Twoich kanałach) 💭 Co sądzisz o takim pomyśle? Spróbujesz?Jeśli ten post Ci się spodobał to więcej znajdziesz na ➡️@marketingowe_inspiracje@marketingowe_inspiracje @marketingowe_inspiracje
❗Powiedzmy sobie to już na starcie! Praca "na swoim", praca on-line to nie jest ta kawka po południu, kiedy siedzisz otulona kocykiem, czy koktajl na hamaku pod palmą..🤓 Wiemy - tak o tym myślą Twoi znajomi pracujący na etacie ;) Tak chcą Ci to sprzedać liczne fotki na insta..💻 A praca w "socialach" wygląda głównie tak jak na tym zdjęciu. Siedzisz przy komputerze czy z komórką i piszesz, nagrywasz, liczysz, sprawdzasz i poprawiasz. ☕ Jedyna różnica - wokół Ciebie pełno kubków po kawie i koszulę zamieniasz na wygodny dresik..Praca w socialach to krew, pot i łzy... nie no, żarcik 🙃 ale, aby coś tu osiągnąć potrzeba1️⃣ wytrwałości2️⃣ dobrego produktu3️⃣ sprecyzowanej grupy odbiorców4️⃣ konsekwencji5️⃣ i jeszcze trochę wytrwałości.🥵 Jeżeli to Cię przeraża lub efektów życzysz sobie - od razu, teraz, natychmiast... to jeszcze przemyśl czy działania w sieci są dla Ciebie..😇 Jeżeli teraz pomyślałeś - ok, nie jest to praca pod palmami, ale mój produkt jest genialny, zarobi dla mnie dobre pieniądze i pomoże wielu ludziom, to zapraszamy! Zostań na tym profilu➡️ @marketingowe_inspiracje ➡️ @marketingowe_inspiracje ➡️ @marketingowe_inspiracje .Pokażemy Ci jak działać w sieci skutecznie i osiągać super wyniki. Nie obiecujemy, że będzie łatwo, ale będzie skutecznie 💪.To jak odpuszczasz i lecisz na plażę czy bierzemy się do pracy? Daj znać w komentarzu 🏝 czy 👩🏻‍💻.#marketingoweinspiracje #markaosobista #codzienność_fotowtorek #kfs_fotowtorek #codzienność #domowebiuro #biurowdomu #kobiecybiznes #mojbiznes #kobietywbiznesie #biurko #domoweinspiracje #girlbosspl #koszula #porannakawa #podróżemałeiduże #warszawianka #uśmiech #kobiety_kfs #dziewczynykfs #okularnica #naswoim #mojemiejsce #pracawdomu #socialmediapl #mojemieszkanie #kobietaniezależna  #bookstagrampl #kobietazpasją #organizacja
Spójrz w lustro! 🪞 Tam zobaczysz swojego klienta! I zaoszczędzisz sporo frustracji i pieniędzy!.I teraz pewnie myślisz - oszaleli! Przecież ja nie jestem swoim idealnym klientem... 🛑 STOP nie zamykaj jeszcze tego posta ⤵️.Teraz pomyśl:1️⃣ jak skrolujesz FB lub Insta to czy czytasz każdy post od deski do deski?2️⃣ czy wszystkie profile w social mediach śledzisz regularnie?3️⃣ czy czytasz każdy newsletter na który się zapiszesz? 4️⃣ czy zawsze czytasz maile z newslettera w całości?5️⃣ czy po zobaczeniu reklamy od razu idziesz kupić to co zobaczyłeś?6️⃣ czy po dodaniu do koszyka zawsze decydujesz się na zakup?7️⃣ czy czytasz każdy e-book, który pobierzesz?8️⃣ czy uczestniczysz w każdym webianrze na który się zapiszesz?.No właśnie... ¯\_(ツ)_/¯.To dlaczego uważasz, że Twój klient tak robi???.Często widzę w sieci maile czy posty, w których nie wiem o co chodzi 🤔 Brakuje kompletu informacji, linków. Autor uważa, że powinniśmy:A) domyślić sięB) czytać wszystkie jego treściC) sama znaleźć odpowiedź na jego kanałach.❗ A tak to nie działa! Brakuje informacji - moja uwaga się rozproszy i idę dalej. Nie masz już mojej uwagi....➡️ Druga kwestia - nie frutruj się, że ludzie nie komentują, nie angażują się w Twoje treści, nie kupują po pierwszym kontakcie. Zastanów się co możesz zmienić, ulepszyć, aby bardziej przyciągnąć ich uwagę. Tworzenie dochodowego biznesu to proces..I na tym koncie ✅ @marketingowe_inspiracje na pewno będzie o tym więcej.Spójrz w lustro - Twój klient zachowuje się w sieci podobnie jak Ty. Pamietaj o tym tworząc biznes, a szybko zacznie on przynosić zyski 🚀.Jesteśmy ciekawi czy tak myślałeś o swoim kliencie? Czy masz teraz jakiś pomysł na drobne zmiany w swoim biznesie? ⤵️.#marketingoweinspiracje #instawtorek #kfs_fotowtorek #dziewczyny_kfs #kobiety_kfs #kobiecafotoszkoła #kfs #wlustrze #lustro #lusterko #mirrorpic #mirrorphotography #lustro_fotowtorek #lustrzaneodbicie #zima2022 #zimowyklimat #houseforrest #zimowo #kobiecybiznes #kobietawbiznesie #biznesonline #socialmediapl #naswoim #mojbiznes #girlbosspl #workation #pracazdalna #wlesie #KursWildRocks #markaosobista
Robisz tu posty i relacje czy prowadzisz biznes?? 😲 .Jeśli robisz posty, Twój dzień wygląda zapewne tak:🔸️ Siadasz i myślisz... kurde muszę coś wrzucić, jakiś post, jakieś stories nagrać... 🔸️ Przepadasz na godzinkę, skrolując posty innych i zastanawiając się co wrzucić.🔸️ Kończysz z przypadkowym zdjęciem z galerii (ale na pewno wybrałeś takie, na którym wyglądasz dobrze 😃) albo stories o kawce, śniadaniu, innym randomowym momencie z dnia....I tak biznes się kręci! lub raczej NIE...🛑 STOP! Kubeł zimnej wody i zerknij jak wygląda Twój dzień w tej aplikacji, gdy robisz tu biznes..🔹️ Otwierasz swój kalendarz marketingowy (papierowy lub online, zdecydowanie lepiej nie z głowy).🔹️ Patrzysz jaki projekt realizujesz i jakie treści masz przygotowane na dziś.🔹️ Publikujesz..What?! A gdzie tu miejsce na spontaniczność... jest - między zaplanowanym projektami i treściami 😍.💰 i tak prowadzi się biznes w internecie - z planem, który wspiera Twoje cele biznesowe..Jak stworzyć taki plan? O tym następnym razem! 🚀🚀🚀 Jeśli nie chcesz przegapić @marketingowe_inspiracje.To teraz tak z ręką na sercu - robisz tu  tylko posty i stories czy biznes? 🤨.#marketingoweinspiracje #biznesoweinspiracje #biznesnainstagramie #KursWildRocks #KursWRdzień4 #KursWRdzień1 #KursWRdzień2 #dziewczynykfs #kobietykfs #czwartek #markaosobista #mojbiznes #kobiecybiznes #nattylooker #planerpełenczasu #paniswojegoczasu #kobietawbiznesie #mojafirma #biznesonline #balkoning #balkonwbloku #bizneskobiecymokiem #wskazówki #inspiracjanadziś #girlbosspl #firmarodzinna #porannakawa #planowanie #bulletjournalpolska #dżunglove
❗Ważne ogłoszenie! Nie będziemy na razie nic na tym profilu sprzedawać!.I może masz teraz takie WTF?! 🤨 firma i to jeszcze od marketingu, a nie chce mi nic sprzedać?.Uważamy, że w budowaniu dobrych relacji kluczowe jest najpierw przedstawienie się, pokazanie swoich kompetencji, zbudowanie zaufania. Dopiero wtedy zaproponujemy Ci nasze produkty.. Bardzo bliskie jest nam podejście @michal_szafranski który napisał "Zaufanie jako waluta przyszłości" czy @garyvee i jego "Ekonomia wdzięczności"..Czyli rozgość się, usiądź wygodnie i bez przerwy na reklamy korzystaj z przygotowanych treści 😌.Czy przygotowujemy jakiś produkt - tak! Z pierwszych rozmów ze znajomymi przedsiębiorcami - czujemy, że będzie to produkt którego wielu bardzo potrzebuje 🤩 już niektórzy chcieli kupować 😅 na pewno opowiemy o jego przygotowaniach - to też będzie na pewno interesujące!.Co sądzisz o takim podejściu w biznesie "najpierw daj, zanim zaczniesz brać"? Lubisz tak działające marki?.Post powstał w ramach wyzwania Oli @Wild.Rocks - dziś temat konkurencji! A akurat pisaliśmy o podglądaniu konkurencji wczoraj, więc koniecznie zajrzyj do poprzedniego posta ➡️.#marketingoweinspiracje #ekonomiawdzięczności #zaufanie #zaufanieczyliwalutaprzyszlosci #KursWildRocks #KursWRdzień1 #KursWRdzień2 #KursWRdzień3 #dziewczynykfs #kobietykfs #kobietaniezalezna #mojbiznes #pomyslnabiznes #start #początek #girlbosspl #instagrampl #markaosobista #biznesoweinspiracje #rozwojbiznesu #mojapraca #biznesonline #pracazdalna #pracazdomu #sukces #firmarodzinna #działamwsieci #dzieńdobry #inspiracjanadziś #inspiracja

ZOBACZ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco. Zapisz się na inspirujący Newsletter.
Tu dowiesz się jak skutecznie działać online.