Pięć rzeczy, o których musisz pamiętać, jeśli prowadzisz biznes w social media

1. Social media nie są Twoje 

Pomimo, że to Ty zakładasz profile i Ty je prowadzisz, to strony na FB czy Instagramie nie są Twoje. Serio, one nie należą do Ciebie.

Zgodnie z regulaminem, Facebook może zawiesić lub wyłączyć Ci dostęp, jeśli stwierdzi, że naruszasz jego standardy. WAŻNE! Może to dotknąć konta, z którego prowadzisz profil firmowy, więc warto ustawić drugiego administratora.

Zawieszenia zdarzają się np. osobom, które zbyt intensywnie zabiegają o głosy w konkursach itp. (czyli wprost – spamują). Mogą też się zdarzyć, gdy wiele osób zgłosi zastrzeżenia do Twoich treści (a czasem może to robić złośliwa konkurencja lub niezadowoleni klienci).

Lepiej nie opieraj komunikacji ze społecznością wyłącznie na jednej platformie. Warto mieć kontakt przez własną stronę www, czy newsletter. I oczywiście przestrzegaj standardów platformy.

2. Tworzysz dla klientów, a nie dla siebie

Social media to swobodne dzielenie się treściami, często treściami osobistymi lub codziennymi. Prywatnie taka dowolność jest OK, ale przekaz biznesowy musi być bardziej przemyślany. Nie wystarczy ocenić czy „mi się podoba”, bo nie sobie masz sprzedawać, tylko grupie docelowej.

To jest coś, o czym często na początku zapominamy.

Posty Twojej marki nie są dla Ciebie i raczej nie są dla znajomych. Z Twoich przekazów mają czerpać klienci – poznawać markę, wchodzić w relacje, a docelowo kupić od Ciebie produkt.

3. Wybierz kanały komunikacji

Facebook, Instagram, LinkedIn, a może… TikTok?

Publikować tylko zdjęcia, czy relacje video? Postować w środy, czy w piątki? Ten wybór musi być podyktowany cechami grupy docelowej. Tak samo jak rodzaj komunikatów. Po pewnym czasie, śledząc statystyki na Twoich kanałach, zobaczysz kiedy masz najlepsze zasięgi.

Jednak najpierw musisz zastanowić się (znów) kim jest Twój potencjalny klient, czego poszukuje, jakie ma potrzeby. Czyli: co chce oglądać.

Jeśli to możliwe, to lepiej nie zaczynaj od kanału, którego nie czujesz, z którego nie korzystasz jako odbiorca. Będzie Ci wtedy trudniej i szybko może pojawić się frustracja. Na początku korzystaj z takiej formy, którą już znasz.

4. Zastanów się co chcesz publikować

Ile i jak publikować o produkcie, a ile – czy w ogóle – o sobie? Możliwości masz bardzo wiele.  Różne podejścia podpowiadam na blogu. Jednak to Ty jakiś nurt musisz wybrać. Teraz napiszę krótko: punktem wyjścia niech będzie misja Twojej firmy. Niech Twoje publikacje nawiązują do misji Twojego biznesu.

Pamiętaj, że nie wystarczy opowiedzieć o swojej ofercie tylko raz. Trzeba taką informację regularnie powtarzać i przypominać. Na różne sposoby. Ktoś podzielił się ze mną takim przemyśleniem: „pierwszą osobą, która się znudzi mówieniem o Twoim produkcie, będziesz Ty sama”. Zdecydowanie coś w tym jest, choć wiadomo, że nie o zanudzanie odbiorcy tu chodzi.

Zauważam, że w euforii prowadzenia biznesu i przedstawiania go, właściciele zapominają, że ich treści docierają bardzo wyrywkowo. Czasem słyszę, że „o tej ofercie już było – w poście w zeszłym tygodniu”. To w praktyce oznacza, że jeśli odbiorca zobaczy treści z dzisiaj (i nie będzie pasjonatem rolowania archiwum), to tego produktu w ogóle nie zobaczy.

W dodatku to, co z punktu widzenia biznesu wydaje się oczywiste, niekoniecznie jest znane odbiorcom. Pomyśl, ile tekstów w social media czytasz od deski do deski i ile z tego pamiętasz. Twój potencjalny klient ma tak samo.

5. Cierpliwość i konsekwencja

Szczególnie potrzebne na początku. Swój pierwszy przekaz warto oczywiście dopieścić, ale pamiętaj, że zasięg pierwszego posta na FB będzie bardzo ograniczony. Drugiego pewnie też.

Na Instagramie też nie zbudujesz społeczności jednym zdjęciem. Wypracowanie zasięgu wymaga czasu i regularnej aktywności. Pomoże w tym praca z harmonogramem publikacji, który uporządkuje Twoją aktywność na fanpage-u, Instagramie etc.

Mam na imię Paulina i kocham social media oraz marketing. Serio! Uwielbiam testować różne rozwiązania i sprzedawać. Uwielbiam też pomagać ludziom i chętnie pomogę Tobie i Twojemu biznesowi!

Już myślę o kolejnej podróży... 🥰#olsztyn #wpodróży #jesień #złotajesień #polskajestpiekna
25 0
Kocham te rolki, które nie mają sensu 🤣 uwielbiam, że odzyskałam to konto na głupotki, a firmowe przenieśliśmy na @marketingowe_inspiracje Więc jeśli zaczęłaś/zacząłeś mnie obserwować dla wiedzy marketingowej to przepraszam i zapraszam na @marketingowe_inspiracje - kilka fajnych postów już tam jest i może niedługo pojawi się więcej.#chorwacja #croatia #ilovesummer#reelspolska #blueview #morze #bluesky
20 1
Czy jest jeszcze miejsce na Instagramie po prostu na ładny widok? Bez żadnej głębszej myśli, sprzedaży czy edukacji? Mam nadzieję, że tak 😅Tu nic się nie wydarzy. Po prostu chcę mieć na pamiątkę ten cudowny widok z wakacyjnego tarasu.Mam nadzieję, że Tobie też umili on dzień 🥰#chorwacja #croatia #croatiatravel #croatia🇭🇷 #widokzokna #podróżemałeiduże #windowview
24 4
Pierwsza próba rolki 😅 od czegoś trzeba zacząć 😅#reels  #wakacje #wakacje2022 #zabawa #mazury #mazurycudnatury #reelspolska
50 5
Czy słyszał_eś/aś o zasadzie Pareto?  I czy wiesz jak jej zastosowanie może świetnie wpłynąć na efekt Twoich działań biznesowych w social mediach?8️⃣0️⃣/2️⃣0️⃣Więc w uproszczeniu zasada Pareto mówi o tym, że 20% naszych działań przynosi 80% efektów, a pozostałe 80% naszych działań przynosi tylko 20% efektów 🙃 what?! Z ekonomistami dyskutować tu nie będziemy, ale koniecznie poczytajcie więcej na ten temat! To bardzo ciekawe.No więc, jak to ma się do Twoich działań w sieci. Zauważyliśmy, że większość osób poświęca mnóstwo czasu i pieniędzy na tworzenie:✅ nowych treści (postów, video) ✅ nowych produktówA potem nikt tego nie widzi... bo zaniedbany jest etap promocji 🥲Z ręką na sercu boli nas jak ktoś przygotował super webinar czy lead magnet, a potem na jego promocję przeznacza niewielkie środki.Albo tworzy mnóóóóóstwo postów, a nie docierają one do prawie nikogo.Nie wspominając już o produktach! Co chwila nowy w sklepie, a o kilkunastu poprzednich wie tylko kilka osób.Powiesz - ale ja nie mam pieniędzy, żeby wszystko promować! Są też inne formy promocji - gdzie zapłacisz głównie swoim czasem. Jakie? Daj znać w komentarzu, czy chcesz o tym posta ⬇️I tak, przeznaczając czas na promocję będziesz mia_ł/ła mniej czasu na tworzenie. Coś za coś 😯 ale dobrze zrobiony post, webinar, produkt możesz promować dłuuuugo i wielokrotnie - i przyniesie Ci on dużo więcej zysków, niż tworzenie co chwila nowych rzeczy 🤑Oczywiście - warto mieć fazę testów i zobaczyć, która nasza treść cieszy się popularnością. Jednak taki osąd można też wydać dopiero, gdy jakaś pula osób się z tym zapozna! ‼️ Nie licz na szczęście - sa_m/ma dotrzyj do swoich odbiorców!🚀 Spróbuj tak np. z kolejnym postem na insta. Zasoby, które masz na jego przygotowanie podziel następująco:20% na przygotowanie (tekst, grafika, fotka), 80% na promocję (dobór hashtagów, aktywność na innych kontach po wrzuceniu posta, ciekawa informacja o poście na stories, informacja o poście w innych Twoich kanałach) 💭 Co sądzisz o takim pomyśle? Spróbujesz?Jeśli ten post Ci się spodobał to więcej znajdziesz na ➡️@marketingowe_inspiracje@marketingowe_inspiracje @marketingowe_inspiracje
❗Powiedzmy sobie to już na starcie! Praca "na swoim", praca on-line to nie jest ta kawka po południu, kiedy siedzisz otulona kocykiem, czy koktajl na hamaku pod palmą..🤓 Wiemy - tak o tym myślą Twoi znajomi pracujący na etacie ;) Tak chcą Ci to sprzedać liczne fotki na insta..💻 A praca w "socialach" wygląda głównie tak jak na tym zdjęciu. Siedzisz przy komputerze czy z komórką i piszesz, nagrywasz, liczysz, sprawdzasz i poprawiasz. ☕ Jedyna różnica - wokół Ciebie pełno kubków po kawie i koszulę zamieniasz na wygodny dresik..Praca w socialach to krew, pot i łzy... nie no, żarcik 🙃 ale, aby coś tu osiągnąć potrzeba1️⃣ wytrwałości2️⃣ dobrego produktu3️⃣ sprecyzowanej grupy odbiorców4️⃣ konsekwencji5️⃣ i jeszcze trochę wytrwałości.🥵 Jeżeli to Cię przeraża lub efektów życzysz sobie - od razu, teraz, natychmiast... to jeszcze przemyśl czy działania w sieci są dla Ciebie..😇 Jeżeli teraz pomyślałeś - ok, nie jest to praca pod palmami, ale mój produkt jest genialny, zarobi dla mnie dobre pieniądze i pomoże wielu ludziom, to zapraszamy! Zostań na tym profilu➡️ @marketingowe_inspiracje ➡️ @marketingowe_inspiracje ➡️ @marketingowe_inspiracje .Pokażemy Ci jak działać w sieci skutecznie i osiągać super wyniki. Nie obiecujemy, że będzie łatwo, ale będzie skutecznie 💪.To jak odpuszczasz i lecisz na plażę czy bierzemy się do pracy? Daj znać w komentarzu 🏝 czy 👩🏻‍💻.#marketingoweinspiracje #markaosobista #codzienność_fotowtorek #kfs_fotowtorek #codzienność #domowebiuro #biurowdomu #kobiecybiznes #mojbiznes #kobietywbiznesie #biurko #domoweinspiracje #girlbosspl #koszula #porannakawa #podróżemałeiduże #warszawianka #uśmiech #kobiety_kfs #dziewczynykfs #okularnica #naswoim #mojemiejsce #pracawdomu #socialmediapl #mojemieszkanie #kobietaniezależna  #bookstagrampl #kobietazpasją #organizacja
Spójrz w lustro! 🪞 Tam zobaczysz swojego klienta! I zaoszczędzisz sporo frustracji i pieniędzy!.I teraz pewnie myślisz - oszaleli! Przecież ja nie jestem swoim idealnym klientem... 🛑 STOP nie zamykaj jeszcze tego posta ⤵️.Teraz pomyśl:1️⃣ jak skrolujesz FB lub Insta to czy czytasz każdy post od deski do deski?2️⃣ czy wszystkie profile w social mediach śledzisz regularnie?3️⃣ czy czytasz każdy newsletter na który się zapiszesz? 4️⃣ czy zawsze czytasz maile z newslettera w całości?5️⃣ czy po zobaczeniu reklamy od razu idziesz kupić to co zobaczyłeś?6️⃣ czy po dodaniu do koszyka zawsze decydujesz się na zakup?7️⃣ czy czytasz każdy e-book, który pobierzesz?8️⃣ czy uczestniczysz w każdym webianrze na który się zapiszesz?.No właśnie... ¯\_(ツ)_/¯.To dlaczego uważasz, że Twój klient tak robi???.Często widzę w sieci maile czy posty, w których nie wiem o co chodzi 🤔 Brakuje kompletu informacji, linków. Autor uważa, że powinniśmy:A) domyślić sięB) czytać wszystkie jego treściC) sama znaleźć odpowiedź na jego kanałach.❗ A tak to nie działa! Brakuje informacji - moja uwaga się rozproszy i idę dalej. Nie masz już mojej uwagi....➡️ Druga kwestia - nie frutruj się, że ludzie nie komentują, nie angażują się w Twoje treści, nie kupują po pierwszym kontakcie. Zastanów się co możesz zmienić, ulepszyć, aby bardziej przyciągnąć ich uwagę. Tworzenie dochodowego biznesu to proces..I na tym koncie ✅ @marketingowe_inspiracje na pewno będzie o tym więcej.Spójrz w lustro - Twój klient zachowuje się w sieci podobnie jak Ty. Pamietaj o tym tworząc biznes, a szybko zacznie on przynosić zyski 🚀.Jesteśmy ciekawi czy tak myślałeś o swoim kliencie? Czy masz teraz jakiś pomysł na drobne zmiany w swoim biznesie? ⤵️.#marketingoweinspiracje #instawtorek #kfs_fotowtorek #dziewczyny_kfs #kobiety_kfs #kobiecafotoszkoła #kfs #wlustrze #lustro #lusterko #mirrorpic #mirrorphotography #lustro_fotowtorek #lustrzaneodbicie #zima2022 #zimowyklimat #houseforrest #zimowo #kobiecybiznes #kobietawbiznesie #biznesonline #socialmediapl #naswoim #mojbiznes #girlbosspl #workation #pracazdalna #wlesie #KursWildRocks #markaosobista
Robisz tu posty i relacje czy prowadzisz biznes?? 😲 .Jeśli robisz posty, Twój dzień wygląda zapewne tak:🔸️ Siadasz i myślisz... kurde muszę coś wrzucić, jakiś post, jakieś stories nagrać... 🔸️ Przepadasz na godzinkę, skrolując posty innych i zastanawiając się co wrzucić.🔸️ Kończysz z przypadkowym zdjęciem z galerii (ale na pewno wybrałeś takie, na którym wyglądasz dobrze 😃) albo stories o kawce, śniadaniu, innym randomowym momencie z dnia....I tak biznes się kręci! lub raczej NIE...🛑 STOP! Kubeł zimnej wody i zerknij jak wygląda Twój dzień w tej aplikacji, gdy robisz tu biznes..🔹️ Otwierasz swój kalendarz marketingowy (papierowy lub online, zdecydowanie lepiej nie z głowy).🔹️ Patrzysz jaki projekt realizujesz i jakie treści masz przygotowane na dziś.🔹️ Publikujesz..What?! A gdzie tu miejsce na spontaniczność... jest - między zaplanowanym projektami i treściami 😍.💰 i tak prowadzi się biznes w internecie - z planem, który wspiera Twoje cele biznesowe..Jak stworzyć taki plan? O tym następnym razem! 🚀🚀🚀 Jeśli nie chcesz przegapić @marketingowe_inspiracje.To teraz tak z ręką na sercu - robisz tu  tylko posty i stories czy biznes? 🤨.#marketingoweinspiracje #biznesoweinspiracje #biznesnainstagramie #KursWildRocks #KursWRdzień4 #KursWRdzień1 #KursWRdzień2 #dziewczynykfs #kobietykfs #czwartek #markaosobista #mojbiznes #kobiecybiznes #nattylooker #planerpełenczasu #paniswojegoczasu #kobietawbiznesie #mojafirma #biznesonline #balkoning #balkonwbloku #bizneskobiecymokiem #wskazówki #inspiracjanadziś #girlbosspl #firmarodzinna #porannakawa #planowanie #bulletjournalpolska #dżunglove
❗Ważne ogłoszenie! Nie będziemy na razie nic na tym profilu sprzedawać!.I może masz teraz takie WTF?! 🤨 firma i to jeszcze od marketingu, a nie chce mi nic sprzedać?.Uważamy, że w budowaniu dobrych relacji kluczowe jest najpierw przedstawienie się, pokazanie swoich kompetencji, zbudowanie zaufania. Dopiero wtedy zaproponujemy Ci nasze produkty.. Bardzo bliskie jest nam podejście @michal_szafranski który napisał "Zaufanie jako waluta przyszłości" czy @garyvee i jego "Ekonomia wdzięczności"..Czyli rozgość się, usiądź wygodnie i bez przerwy na reklamy korzystaj z przygotowanych treści 😌.Czy przygotowujemy jakiś produkt - tak! Z pierwszych rozmów ze znajomymi przedsiębiorcami - czujemy, że będzie to produkt którego wielu bardzo potrzebuje 🤩 już niektórzy chcieli kupować 😅 na pewno opowiemy o jego przygotowaniach - to też będzie na pewno interesujące!.Co sądzisz o takim podejściu w biznesie "najpierw daj, zanim zaczniesz brać"? Lubisz tak działające marki?.Post powstał w ramach wyzwania Oli @Wild.Rocks - dziś temat konkurencji! A akurat pisaliśmy o podglądaniu konkurencji wczoraj, więc koniecznie zajrzyj do poprzedniego posta ➡️.#marketingoweinspiracje #ekonomiawdzięczności #zaufanie #zaufanieczyliwalutaprzyszlosci #KursWildRocks #KursWRdzień1 #KursWRdzień2 #KursWRdzień3 #dziewczynykfs #kobietykfs #kobietaniezalezna #mojbiznes #pomyslnabiznes #start #początek #girlbosspl #instagrampl #markaosobista #biznesoweinspiracje #rozwojbiznesu #mojapraca #biznesonline #pracazdalna #pracazdomu #sukces #firmarodzinna #działamwsieci #dzieńdobry #inspiracjanadziś #inspiracja

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Co musisz wiedzieć o swoim kliencie?

Jest kilka podstawowych pytań, od których zaczynam, gdy ustawiam reklamy lub buduję strategię komunikacji firmy. To pytania o profil klienta. Podpowiem Ci, jak dobrze określić grupę docelową i dlaczego „komu sprzedać?” to źle postawione pytanie.

Czytaj dalej »

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco. Zapisz się na inspirujący Newsletter.
Tu dowiesz się jak skutecznie działać online.