Top 7 nieoczywistych błędów w kampaniach reklamowych na FB

Jeśli szukasz przyczyn słabych efektów kampanii reklamowej na Facebook-u, to o czym myślisz w pierwszej kolejności: zła grupa docelowa? Nie ten wiek odbiorców, albo zainteresowania? Może grafika na reklamie nie przemawia i lepiej zmienić na inną?

To wszystko możliwe, ale przyczyny o których opowiem, są ukryte głębiej. Takie mszczą się najbardziej. Dziś o błędach nieoczywistych.

Top 7 nieoczywistych błędów w kampaniach na FB

Reklama bez strategii

Brak strategii to duży problem, ale zaskakująco powszechny. Czemu jej nie ma? Czasem dlatego, że w codziennych zmaganiach zabrakło na nią czasu. Czasem dlatego, że strategia jest traktowana jako coś ograniczającego (niesłusznie). Albo coś zbyt abstrakcyjnego (zdecydowanie niesłusznie).

Tymczasem strategia to niezbędny punkt wyjścia do skutecznych reklam. Strategia nie ogranicza, lecz kierunkuje naszą energię. Tworzy ją po to, żeby pomagała w biznesie. Nie ma większego sensu włączać reklam bez przemyślenia do kogojak chcesz dotrzeć, co przekazać i w jaki sposób.

Wybór grup docelowych, które trzeba wyklikać w managerze reklam, to nie jest strategia i nie zastąpi rozpisania potrzeb klientów. Określenie celów dla kampanii to też nie jest jeszcze strategia.

Reklamy przygotowane bez strategii to na ogół reklamy zbudowane wokół produktu, a nie wokół potrzebkonkretnych grup klientów. W rezultacie takie reklamy pokazują, że: produkt istnieje,  zdaniem sprzedawcy jest dobry, ewentualnie – że jest w promocji. A w czym ma pomagać, jakie potrzeby zaspokajać…? Reklamy bez strategii są po prostu mniej skuteczne i droższe.

Stawiasz wszystko na reklamę

Reklama nie zastąpi innych aktywności marki online. Szczególnie jeśli chcesz wzmacniać pozycję ekspercką i budować zaufanie.

Najlepsza reklama nie przeskoczy też problemów na Twojej stronie sprzedażowej. Przed startem działań płatnych sprawdź, czy na www na pewno wszystko działa. Czy landing page jest czytelny, przyjazny i spójny z przekazem w kampanii.

Dobra rada: zrób test - pokaż swoją stronę komuś, kto jej jeszcze nie widział. Niech spróbuje kupić Twój produkt, pobrać ebook, czy zapisać się na listę mailingową. Niech opowie Ci o swoich wrażeniach:
- czy zrozumiał ofertę?
- czy łatwo było znaleźć potrzebne informacje?
- czy wiedział, gdzie kliknąć i co się potem wydarzy?
- czy było szybko?
Ty znasz swoją stronę i poruszasz się po niej intuicyjnie. Możesz nie zauważyć utrudnień. Taki mini test może wykryć przeszkody, które będą barierą dla klientów.

Sama reklama nie sprawi, że na fanpage-u rozwinie się społeczność. „A po co społeczność, jeśli chcę tylko sprzedawać?” Nie chodzi mi o społeczność, rozumianą jako śledzącą każdy Twój krok grupę, niczym u najbardziej znanych influencerów. Chodzi o zaangażowanych odbiorców. Zaangażowani to tacy, którzy już nas trochę znają, albo są zaciekawieni naszymi produktami. Oni kupią od nas prędzej, niż osoby, które widzą nas po raz pierwszy.

Zasada kilku zetknięć z marką przed sukcesem jest często przywoływana w marketingu. Jeffrey Lant twierdzi, że warto dążyć do siedmiu takich kontaktów (dopasowanych komunikatów) i to w określonym czasie. I nie ma na myśli powtórzenia siedmiu razy tej samej treści.

Niezależnie od tego ile dokładnie tych kontaktów trzeba, to przywołana zasada jest tak samo prawdziwa w social media, jak w klasycznej sprzedaży. Owszem, da się sprzedawać (niektóre!) produkty samą „zimną” reklamą, tj. bez innych działań online lub stawiając na impuls. Na ogół te prostsze, bardziej codzienne lub mocno pożądane.

Bardzo skutecznie w takim „zimnym” modelu sprzedawałam dla klienta lakiery do paznokci. To produkt stosunkowo tani, pasuje każdemu (tj. nie ma problemu z rozmiarem, krojem etc). Choć i to nie był typowo zimny ruch, bo marka była już rozpoznawana z nie-internetowych kanałów marketingowych.

Przy złożonych produktach i usługach opartych na wiedzy, sprzedaż do społeczności jest o wiele bardziej efektywna, niż sprzedaż „zimna”. Jeśli nie inwestujesz w content budujący społeczność, trzeba będzie wielokrotnie więcej inwestować w reklamę. Przy czym sama reklama nie buduje długofalowych relacji, a dobry content – owszem.

Określony cel VS ustawiony cel

Nieumiejętny wybór celów reklamowych w Managerze reklam Facebooka to częsty błąd techniczny. Te cele często ustawiane są niezgodnie z założeniem kampanii (lub niezgodnie ze strategią).

Przykładowo, cele „kliknięcie linku” i „wyświetlenie strony docelowej”, to niby to samo… a jednak co innego. W celu „kliknięcie linku”, Facebook szuka ludzi, którzy klikną w Twoją reklamę, ale niekoniecznie wejdą na Twoją stronę (bo się długo ładowała, mieli słaby internet, lub kliknęli przypadkiem i szybko się cofnęli). Tymczasem pod cel „wyświetlenie strony docelowej”, FB szuka ludzi, którzy faktycznie wyświetlą i zobaczą Twoją stronę.

Inny przykład to cel na wyświetlenie video. Ten cel FB „zalicza” po kilku sekundach. Czy wyświetlenie pierwszych dwóch sekund filmiku chcesz uznać za spełnienie swojego celu? Jeśli nie, to koniecznie zajrzyj ile osób zobaczyło 50 czy 95% Twojego wideo.

 

Nieczytanie statystyk kampanii lub ich zła interpretacja

Jeżeli nie chcesz lub nie umiesz czytać statystyk kampanii, to skąd będziesz wiedzieć co działa, a co nie? Zła interpretacja często pojawia się gdy zamiast śledzić konwersje, śledzimy np. wyświetlenia. Albo porównując konwersje, nie porównujemy ich kosztów lub zwrotu z inwestycji (tzw. ROAS).

Płytka analiza prowadzi do stawiania na pozornie tańsze, ale realnie gorsze kampanie. A to w rezultacie oznacza przepalanie pieniędzy.

 

Niedopieszczenie materiałów reklamowych – zdjęcia

Po pierwsze zdjęcia. Nie bez kozery istnieje taka specjalizacja jak fotografia produktowa. Nie mówię, że zawsze potrzebny jest profesjonalny fotograf, ale z drugiej strony nieostre, niedoświetlone kadry już na starcie przegrywają konkurencję. Widzieliście kiedyś na ulicy plakat z nieostrym produktem, trochę w cieniu, na szarawym tle? Ja chyba nie. Na FB też nie warto się promować słabymi zdjęciami, bo tutaj obraz ma przyciągnąć do treści.

Gdy klient – jak każdy z nas – roluje posty na FB, to przewija też nasycone, wyeksponowane reklamy od różnych marek. Między nimi przelatuje szare, nijakie zdjęcie. Kliknie?

Drugi błąd to nadmierne czerpanie zdjęć ze stock-ów. Wyzwanie jest szczególne, jeżeli nie masz fizycznego produktu, lecz usługę. Ale „czysty stock” w reklamie to… czyste marnowanie pieniędzy. Nie zapada w pamięć i nie wyróżnia się.

 

Niedopieszczenie materiałów reklamowych – teksty

Osobna kwestia to przeładowanie reklamy tekstem i różnymi fontami. Zbyt duża ilość tekstu atakuje też często z opisów nad grafikami. Reklama to nie miejsce na poematy. Tutaj potrzebny jest jasny komunikat dla odbiorcy. Wyraźne wskazanie co oferujemy i dlaczego klient tego potrzebuje, w czym mu to pomoże, jakie jego marzenia spełni. Miejscem na rozpisywanie się są posty na Twojej tablicy czy artykuły blogowe – nie reklamy sprzedażowe.

…na drugim biegunie jest brak opisu do reklamy lub reklama z jednym, dwoma słowami. A nóż klient się domyśli co dla niego mamy 😉

W tym temacie warto też wspomnieć o treści tekstów – jeżeli swoją reklamę piszesz sam (lub ktoś z Twojego zespołu) to pamiętaj: Wy dobrze znacie ten produkt/usługę, a potencjalny odbiorca – nie. Musi od razu zrozumieć co mu proponujesz i po co. Im prościej tym lepiej.

W tym kontekście przyjrzyj się też Pięciu mitom o sprzedaży w social media

 

Problematyczny piksel

Zła konfiguracja piksla Facebooka na Twojej stronie, źle ustawione śledzenie zdarzeń to w rezultacie błędne zasilenie statystyk i całej maszynki reklam Facebooka.

Bez poprawnego spięcia strony z FB nie ma szans na dobrą analizę i skuteczne reklamy. Jeden piksel, a takie duże znaczenie.

Paulina Błajet-Charkiewicz | Zainspirowana.pl

Mam na imię Paulina i kocham social media oraz marketing. Serio! Uwielbiam testować różne rozwiązania i sprzedawać. Uwielbiam też pomagać ludziom i chętnie pomogę Tobie i Twojemu biznesowi!

Już myślę o kolejnej podróży... 🥰#olsztyn #wpodróży #jesień #złotajesień #polskajestpiekna
25 0
Kocham te rolki, które nie mają sensu 🤣 uwielbiam, że odzyskałam to konto na głupotki, a firmowe przenieśliśmy na @marketingowe_inspiracje Więc jeśli zaczęłaś/zacząłeś mnie obserwować dla wiedzy marketingowej to przepraszam i zapraszam na @marketingowe_inspiracje - kilka fajnych postów już tam jest i może niedługo pojawi się więcej.#chorwacja #croatia #ilovesummer#reelspolska #blueview #morze #bluesky
20 1
Czy jest jeszcze miejsce na Instagramie po prostu na ładny widok? Bez żadnej głębszej myśli, sprzedaży czy edukacji? Mam nadzieję, że tak 😅Tu nic się nie wydarzy. Po prostu chcę mieć na pamiątkę ten cudowny widok z wakacyjnego tarasu.Mam nadzieję, że Tobie też umili on dzień 🥰#chorwacja #croatia #croatiatravel #croatia🇭🇷 #widokzokna #podróżemałeiduże #windowview
24 4
Pierwsza próba rolki 😅 od czegoś trzeba zacząć 😅#reels  #wakacje #wakacje2022 #zabawa #mazury #mazurycudnatury #reelspolska
50 5
Czy słyszał_eś/aś o zasadzie Pareto?  I czy wiesz jak jej zastosowanie może świetnie wpłynąć na efekt Twoich działań biznesowych w social mediach?8️⃣0️⃣/2️⃣0️⃣Więc w uproszczeniu zasada Pareto mówi o tym, że 20% naszych działań przynosi 80% efektów, a pozostałe 80% naszych działań przynosi tylko 20% efektów 🙃 what?! Z ekonomistami dyskutować tu nie będziemy, ale koniecznie poczytajcie więcej na ten temat! To bardzo ciekawe.No więc, jak to ma się do Twoich działań w sieci. Zauważyliśmy, że większość osób poświęca mnóstwo czasu i pieniędzy na tworzenie:✅ nowych treści (postów, video) ✅ nowych produktówA potem nikt tego nie widzi... bo zaniedbany jest etap promocji 🥲Z ręką na sercu boli nas jak ktoś przygotował super webinar czy lead magnet, a potem na jego promocję przeznacza niewielkie środki.Albo tworzy mnóóóóóstwo postów, a nie docierają one do prawie nikogo.Nie wspominając już o produktach! Co chwila nowy w sklepie, a o kilkunastu poprzednich wie tylko kilka osób.Powiesz - ale ja nie mam pieniędzy, żeby wszystko promować! Są też inne formy promocji - gdzie zapłacisz głównie swoim czasem. Jakie? Daj znać w komentarzu, czy chcesz o tym posta ⬇️I tak, przeznaczając czas na promocję będziesz mia_ł/ła mniej czasu na tworzenie. Coś za coś 😯 ale dobrze zrobiony post, webinar, produkt możesz promować dłuuuugo i wielokrotnie - i przyniesie Ci on dużo więcej zysków, niż tworzenie co chwila nowych rzeczy 🤑Oczywiście - warto mieć fazę testów i zobaczyć, która nasza treść cieszy się popularnością. Jednak taki osąd można też wydać dopiero, gdy jakaś pula osób się z tym zapozna! ‼️ Nie licz na szczęście - sa_m/ma dotrzyj do swoich odbiorców!🚀 Spróbuj tak np. z kolejnym postem na insta. Zasoby, które masz na jego przygotowanie podziel następująco:20% na przygotowanie (tekst, grafika, fotka), 80% na promocję (dobór hashtagów, aktywność na innych kontach po wrzuceniu posta, ciekawa informacja o poście na stories, informacja o poście w innych Twoich kanałach) 💭 Co sądzisz o takim pomyśle? Spróbujesz?Jeśli ten post Ci się spodobał to więcej znajdziesz na ➡️@marketingowe_inspiracje@marketingowe_inspiracje @marketingowe_inspiracje
❗Powiedzmy sobie to już na starcie! Praca "na swoim", praca on-line to nie jest ta kawka po południu, kiedy siedzisz otulona kocykiem, czy koktajl na hamaku pod palmą..🤓 Wiemy - tak o tym myślą Twoi znajomi pracujący na etacie ;) Tak chcą Ci to sprzedać liczne fotki na insta..💻 A praca w "socialach" wygląda głównie tak jak na tym zdjęciu. Siedzisz przy komputerze czy z komórką i piszesz, nagrywasz, liczysz, sprawdzasz i poprawiasz. ☕ Jedyna różnica - wokół Ciebie pełno kubków po kawie i koszulę zamieniasz na wygodny dresik..Praca w socialach to krew, pot i łzy... nie no, żarcik 🙃 ale, aby coś tu osiągnąć potrzeba1️⃣ wytrwałości2️⃣ dobrego produktu3️⃣ sprecyzowanej grupy odbiorców4️⃣ konsekwencji5️⃣ i jeszcze trochę wytrwałości.🥵 Jeżeli to Cię przeraża lub efektów życzysz sobie - od razu, teraz, natychmiast... to jeszcze przemyśl czy działania w sieci są dla Ciebie..😇 Jeżeli teraz pomyślałeś - ok, nie jest to praca pod palmami, ale mój produkt jest genialny, zarobi dla mnie dobre pieniądze i pomoże wielu ludziom, to zapraszamy! Zostań na tym profilu➡️ @marketingowe_inspiracje ➡️ @marketingowe_inspiracje ➡️ @marketingowe_inspiracje .Pokażemy Ci jak działać w sieci skutecznie i osiągać super wyniki. Nie obiecujemy, że będzie łatwo, ale będzie skutecznie 💪.To jak odpuszczasz i lecisz na plażę czy bierzemy się do pracy? Daj znać w komentarzu 🏝 czy 👩🏻‍💻.#marketingoweinspiracje #markaosobista #codzienność_fotowtorek #kfs_fotowtorek #codzienność #domowebiuro #biurowdomu #kobiecybiznes #mojbiznes #kobietywbiznesie #biurko #domoweinspiracje #girlbosspl #koszula #porannakawa #podróżemałeiduże #warszawianka #uśmiech #kobiety_kfs #dziewczynykfs #okularnica #naswoim #mojemiejsce #pracawdomu #socialmediapl #mojemieszkanie #kobietaniezależna  #bookstagrampl #kobietazpasją #organizacja
Spójrz w lustro! 🪞 Tam zobaczysz swojego klienta! I zaoszczędzisz sporo frustracji i pieniędzy!.I teraz pewnie myślisz - oszaleli! Przecież ja nie jestem swoim idealnym klientem... 🛑 STOP nie zamykaj jeszcze tego posta ⤵️.Teraz pomyśl:1️⃣ jak skrolujesz FB lub Insta to czy czytasz każdy post od deski do deski?2️⃣ czy wszystkie profile w social mediach śledzisz regularnie?3️⃣ czy czytasz każdy newsletter na który się zapiszesz? 4️⃣ czy zawsze czytasz maile z newslettera w całości?5️⃣ czy po zobaczeniu reklamy od razu idziesz kupić to co zobaczyłeś?6️⃣ czy po dodaniu do koszyka zawsze decydujesz się na zakup?7️⃣ czy czytasz każdy e-book, który pobierzesz?8️⃣ czy uczestniczysz w każdym webianrze na który się zapiszesz?.No właśnie... ¯\_(ツ)_/¯.To dlaczego uważasz, że Twój klient tak robi???.Często widzę w sieci maile czy posty, w których nie wiem o co chodzi 🤔 Brakuje kompletu informacji, linków. Autor uważa, że powinniśmy:A) domyślić sięB) czytać wszystkie jego treściC) sama znaleźć odpowiedź na jego kanałach.❗ A tak to nie działa! Brakuje informacji - moja uwaga się rozproszy i idę dalej. Nie masz już mojej uwagi....➡️ Druga kwestia - nie frutruj się, że ludzie nie komentują, nie angażują się w Twoje treści, nie kupują po pierwszym kontakcie. Zastanów się co możesz zmienić, ulepszyć, aby bardziej przyciągnąć ich uwagę. Tworzenie dochodowego biznesu to proces..I na tym koncie ✅ @marketingowe_inspiracje na pewno będzie o tym więcej.Spójrz w lustro - Twój klient zachowuje się w sieci podobnie jak Ty. Pamietaj o tym tworząc biznes, a szybko zacznie on przynosić zyski 🚀.Jesteśmy ciekawi czy tak myślałeś o swoim kliencie? Czy masz teraz jakiś pomysł na drobne zmiany w swoim biznesie? ⤵️.#marketingoweinspiracje #instawtorek #kfs_fotowtorek #dziewczyny_kfs #kobiety_kfs #kobiecafotoszkoła #kfs #wlustrze #lustro #lusterko #mirrorpic #mirrorphotography #lustro_fotowtorek #lustrzaneodbicie #zima2022 #zimowyklimat #houseforrest #zimowo #kobiecybiznes #kobietawbiznesie #biznesonline #socialmediapl #naswoim #mojbiznes #girlbosspl #workation #pracazdalna #wlesie #KursWildRocks #markaosobista
Robisz tu posty i relacje czy prowadzisz biznes?? 😲 .Jeśli robisz posty, Twój dzień wygląda zapewne tak:🔸️ Siadasz i myślisz... kurde muszę coś wrzucić, jakiś post, jakieś stories nagrać... 🔸️ Przepadasz na godzinkę, skrolując posty innych i zastanawiając się co wrzucić.🔸️ Kończysz z przypadkowym zdjęciem z galerii (ale na pewno wybrałeś takie, na którym wyglądasz dobrze 😃) albo stories o kawce, śniadaniu, innym randomowym momencie z dnia....I tak biznes się kręci! lub raczej NIE...🛑 STOP! Kubeł zimnej wody i zerknij jak wygląda Twój dzień w tej aplikacji, gdy robisz tu biznes..🔹️ Otwierasz swój kalendarz marketingowy (papierowy lub online, zdecydowanie lepiej nie z głowy).🔹️ Patrzysz jaki projekt realizujesz i jakie treści masz przygotowane na dziś.🔹️ Publikujesz..What?! A gdzie tu miejsce na spontaniczność... jest - między zaplanowanym projektami i treściami 😍.💰 i tak prowadzi się biznes w internecie - z planem, który wspiera Twoje cele biznesowe..Jak stworzyć taki plan? O tym następnym razem! 🚀🚀🚀 Jeśli nie chcesz przegapić @marketingowe_inspiracje.To teraz tak z ręką na sercu - robisz tu  tylko posty i stories czy biznes? 🤨.#marketingoweinspiracje #biznesoweinspiracje #biznesnainstagramie #KursWildRocks #KursWRdzień4 #KursWRdzień1 #KursWRdzień2 #dziewczynykfs #kobietykfs #czwartek #markaosobista #mojbiznes #kobiecybiznes #nattylooker #planerpełenczasu #paniswojegoczasu #kobietawbiznesie #mojafirma #biznesonline #balkoning #balkonwbloku #bizneskobiecymokiem #wskazówki #inspiracjanadziś #girlbosspl #firmarodzinna #porannakawa #planowanie #bulletjournalpolska #dżunglove
❗Ważne ogłoszenie! Nie będziemy na razie nic na tym profilu sprzedawać!.I może masz teraz takie WTF?! 🤨 firma i to jeszcze od marketingu, a nie chce mi nic sprzedać?.Uważamy, że w budowaniu dobrych relacji kluczowe jest najpierw przedstawienie się, pokazanie swoich kompetencji, zbudowanie zaufania. Dopiero wtedy zaproponujemy Ci nasze produkty.. Bardzo bliskie jest nam podejście @michal_szafranski który napisał "Zaufanie jako waluta przyszłości" czy @garyvee i jego "Ekonomia wdzięczności"..Czyli rozgość się, usiądź wygodnie i bez przerwy na reklamy korzystaj z przygotowanych treści 😌.Czy przygotowujemy jakiś produkt - tak! Z pierwszych rozmów ze znajomymi przedsiębiorcami - czujemy, że będzie to produkt którego wielu bardzo potrzebuje 🤩 już niektórzy chcieli kupować 😅 na pewno opowiemy o jego przygotowaniach - to też będzie na pewno interesujące!.Co sądzisz o takim podejściu w biznesie "najpierw daj, zanim zaczniesz brać"? Lubisz tak działające marki?.Post powstał w ramach wyzwania Oli @Wild.Rocks - dziś temat konkurencji! A akurat pisaliśmy o podglądaniu konkurencji wczoraj, więc koniecznie zajrzyj do poprzedniego posta ➡️.#marketingoweinspiracje #ekonomiawdzięczności #zaufanie #zaufanieczyliwalutaprzyszlosci #KursWildRocks #KursWRdzień1 #KursWRdzień2 #KursWRdzień3 #dziewczynykfs #kobietykfs #kobietaniezalezna #mojbiznes #pomyslnabiznes #start #początek #girlbosspl #instagrampl #markaosobista #biznesoweinspiracje #rozwojbiznesu #mojapraca #biznesonline #pracazdalna #pracazdomu #sukces #firmarodzinna #działamwsieci #dzieńdobry #inspiracjanadziś #inspiracja

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Co musisz wiedzieć o swoim kliencie?

Jest kilka podstawowych pytań, od których zaczynam, gdy ustawiam reklamy lub buduję strategię komunikacji firmy. To pytania o profil klienta. Podpowiem Ci, jak dobrze określić grupę docelową i dlaczego „komu sprzedać?” to źle postawione pytanie.

Czytaj dalej »

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco. Zapisz się na inspirujący Newsletter.
Tu dowiesz się jak skutecznie działać online.